בעמוד זה ניתן למצוא קישור למאמר שכתב הרב דוד סתיו, העוסק בשאלת הקשר בין חג הסוכות לבין כינויו כ-'חג שמחתנו' והמצווה לשמוח בסוכות. מבחינת תנאי המחיה, סוכה היא לא הבית הנוח ביותר בעולם. אם כך, מניין מגיעה החשיבות הרבה כ"כ במסורת היהודית להיות שמחים בסוכות? לטענת הרב סתיו, הסיבה לכך קשורה אולי ליציאה האישית מ-'הקונכייה' בה אנו חיים בשאר ימות השנה. חג הסוכות מגיע לאחר תקופה של ארבעים יום, מראש חודש אלול ועד יום הכיפורים, שבהם עברנו תהליך מורכב של חשבון נפש וחשיפה אישית לא פשוטה; אחרי ימים שבהם קמנו באשמורת הבקר, ואמרנו בקול, ולעיתים אף בבכי, את אשר על לבנו; אחרי ימים של חשש ופחד מאימת הדין הקרב ובא – הנה הגענו אל נקודת מפנה. הדין נחתם בשעה טובה. אנו מקווים ומאמינים שנחתמנו לחיים, ובעזרת השם נזכה לחיים טובים ומשמעותיים, ומכאן שיש סיבה טובה לשמוח. יחד עם זאת, לטענת הרב סתיו, ישנה סיבה נוספת לשמחה הרבה בסוכות, הקשורה ליציאה מן הבית היציב אל הטבע והסוכה הארעית: הטכנולוגיה המקיפה אותנו, על מרכיביה השונים, מונעת מאתנו לעתים מזומנות להקשיב לעצמנו ולקול הנשמה הבוקעת מתוכנו. היציאה מהבית מאפשרת לנו לחזור אל עצמנו, אל הטבע, לשמוע קולות של שכנים וציוצי ציפורים, ולהחזיר לנו את האמון ביכולתנו לחיות עם העולם. ומכאן מקור השמחה.
הרב דוד סתיו הוא יו"ר ארגון רבני 'צוהר' ורב העיר שוהם.
המאמר פורסם במקור באתר ynet ב-27.9.12. לקריאת המאמר, לחצו כאן.