בעמוד זה ניתן למצוא קישור למאמר שכתב מתניה ידיד, העוסק בקשר שבין ספר יונה (אותו קוראים בתפילת מנחה של יום הכיפורים) לבין רעיון התשובה. לטענת המאמר, לא לחינם נקרא ספר יונה ביום הכיפורים. תהליך הבריחה, התפילה והתשובה שמתאר לנו הספר- סיפורו של יונה, שקיבל מהקב"ה משימה להחזיר בתשובה את אנשי נינוה, בחר לברוח לתרשיש ולהתחמק מהמשימה, נבלע ע"י הדג ולאחר מכן חזר בו וקיבל עליו את המשימה, מבהיר לנו את המעברים בחיים שעוברים אף גדולי ישראל ונביאיו. המאבקים הפנימיים הקשיים, המתחים והיכולת לשוב בתשובה הם המסר החשוב שמלמדים אותנו חז"ל בעיצומו של יום, בכך שקבעו כי דווקא ספר זה יקרא ביום כה מרכזי.
מתוך כך, אנחנו יכולים להבין את המסר והמשמעות של יום כיפור לחיינו: בכל יום כיפור אנו צריכים לשאול את עצמינו: האם אנו מבצעים את השליחות שלנו? האם יש לנו סיבה להמשיך ולהתקיים, כדי למלאת את תפקידנו בכל האמצעים שניתנו לנו? יום כיפור הוא זמן של חשבון נפש אמיתי, שבו האדם מתייצב מול מעשיו הטובים והרעים, נותן לעצמו "דו"ח מצב" ומנסה לשפר את עצמו לקראת השנה החדשה. התהליך הזה אינו מתחיל ביום כיפור, אלא הרבה לפני כן, וביתר שאת- החל מחודש אלול ואילך. כך יחווה אצלנו יום כיפור כיום דין- יום של בדיקה אמיתית ביחס לשאלה איפה אני עומד ומה אני עושה, יום של התחלה חדשה טובה יותר לכולנו.
המאמר פורסם במקור באתר 'מכון שיטים'. לקריאת המאמר, לחצו כאן.