יום הכיפורים בשבי הנאצי- מתוך אתר הספרייה הלאומית

יום הכיפורים בשבי הנאצי- מתוך אתר הספרייה הלאומית

בעמוד זה ניתן למצוא קישור למאמר מאתר הספרייה הלאומית, המתאר את חוויית יום הכיפורים במחנה ההשמדה הנאצי. המאמר מביא את מכתבו של אדם בשם א. א.ס (הכותב בעילום שם) מספטמבר 45' (יום הכיפורים הראשון לאחר סיום מלחה"ע ה-2), בו הוא מתאר בפרוטרוט את קורתיהם של היהודים במחנה ההשמדה בו שהו במהלך המלחמה (הוא אינו מציין את שם המחנה המדויק). זאת, לאחר שכבר עלה לא"י וזכה לציין את יום הכיפורים בת"א. מתוך ההבדלים בין החוויה של יום הכיפורים הנוכחי, כיהודי חופשי בא"י, לבין יום הכיפורים אותו ציין כשבוי במחנה נאצי, כותב המחבר על החוויה המטלטלת והטעונה שעבר, שנחרטה עמוק בזכרונו:

"לא בדמיון, לא מעבר לימים ומעבר הרי-החושך של אירופה, הריני חוזה את הערב הזה – עליו חולמים עתה שרידי היהדות האירופית המושמדת; לא. בעיני-הבשר שלי רואה אני המוני אחי, הנוהרים בנעוריהם ובזקניהם לבית-הכנסת הגדול.

עולם חדש נתגלה לפני. הריני מתערב בקרב המון אנשים, שמבטם, מבט אנשים גאים וחופשיים; הלב מלא על גדותיו אושר, בראותך את בני הנעורים שלנו, את הצעירים והצעירות, באין בעיניהם הפחד, שמא יגורשו מכאן ע"י הכנופיות ההיטלריסטיות-האנדקיות; את האמהות הצעירות, הנאות ומלאות-חן ליד עגלות תינוקיהן הבריאים והעליזים…

וברגע זה, כאשר אני עובר את המשמרת ליד פתח-הכניסה לבית-הכנסת ואלומת-אור, הבוקעת מבפנים מסנוורת את עיני – הריני נזכר לפתע בערב כל-נדרי אחד, ערב עצוב ומזעזע במחנה-שבויים גרמני לפני שנים מספר".

לקריאת הקטע המלא, יחד עם דברי הסבר ופירוש מבית הספרייה הלאומית, לחצו כאן. לקריאת המכתב במקור, כפי שפורסם בעיתון 'המשקיף', לחצו כאן.